Vodnářská vize spojení protikladů
V
poslední době se zdá, že naše civilizace v mnoha ohledech stojí na nejisté půdě
a čím dál častěji
slýcháme slova o změně, kterou by měla projít.
Jedním z míst, odkud se tento hlas ozývá, jsou také esoterické kruhy, kde je
předpokládaná probíhající krize spojená s nadcházejícím věkem eonu Vodnáře.
Když už jsem se přiznala k obcování s astrologií, dovolte
mi napsat i pár slov o tom, jakou změnu by nám toto období eonu Vodnáře mělo přinést. V geologii označuje slovo eon nejdelší jednotku
geochronologie, období mnoha milionů let, v nichž probíhá vývoj naší planety.
Astrologické eony jsou spjaty s tzv. precesí jarního bodu daného precesí zemské osy. Cyklus trvá 25 725 let, jedno znamení
precese přechází 2160 let. Ke vstupu do eonu Berana docházelo tedy zhruba v
předpokládané době Mojžíšově, vstupu do znamení Ryb v době Kristově a nyní se
blížíme k přechodu do eonu Vodnáře. Ve staré řecké filosofii, v indických Védách, v dnes hojně zkoumaném mayském a
aztéckém kalendáři i v jiných mytologických kulturách se setkáváme s představou
dlouhých mnohatisíciletých období, které vytvářejí jakési „Věky lidí“, stádia
vývoje ducha člověka často spojená s nějakou
formou opakujících se cyklů. Takový cyklus zobrazují také astrologické eony.
Jedno období trvá zhruba 2160 let a astrologie předpokládá, že jeho vývoj je
silně ovlivněn vlastnostmi znamení, v němž se pohybuje. Každé znamení představuje
jedno z 12 stádií procesu vznikání a zanikání, jímž vše ve vesmíru neustále
prochází a který tudíž analogicky nalezneme jak ve vývoji myšlenky, kde se může
odehrát v průběhu několika vteřin, tak ve vývoji osobnosti, společnosti,
generací i v tisíciletých cyklech.
Je
zajímavé, že my, kteří svou technikou dosahujeme dále než tyto kultury, jsme v
tomto směru omezili dosah i prostor své fantazie. Pohled na dějiny jako na opakující
se cykly v nás vzbuzuje hrůzu, že připuštěním si možnosti cyklického střídání archetypálních
vzorců popřeme své lineární vidění a povolením výzkumných výprav fantazie svou
věrnost „ověřené pravdě“. Dívat se na svět z hlediska nadgeneračních cyklů či horizontů je v naší kultuře plné slov o pokroku a vývoji
považováno za něco „utopického“, v lecčems vyžadujícího představu konce
epochy naší a nás samých, jimž neumíme čelit. Vývoj známe pouze kupředu v už probíhající linii. Zaostřením na
funkčnost a detailní popis věcí se nám svět stává stále užitečnějším a
povolnějším nástrojem, ale přestává být poukazem k hlubšímu či vzdálenějšímu smyslu, který smiřuje s jeho ztrátou a vede i za
hranice smrti. Vodnář, (který v horoskopu přichází po znamení Kozoroha) přináší
vývojovou krizi, která je nutnou součástí přechodu do vyšší roviny vnímání či vědomí, dobou, v níž se unifikující pohled Kozoroha rozšiřuje,
přijímá do svého horizontu rozdílnost a činí to jejich sjednocením ve vyšším celku. Je to stádium, kdy věc,
událost, subjekt či organizmus dosáhl na obratníku Kozoroha
zenitu své jedinečnosti a dokonalosti a pomalu se vydává zpět na cestu k počátku
cyklu nového. Vše přerůstá dosavadní hranice, které ustavovaly předchozí dobu v
její síle a jasné vymezenosti, vše se bouří, neboť intuitivně směřuje k dalšímu
vývoji a tenduje uniknout z vězení starých pořádků, které se staly příliš
těsnými a zatvrdlými. U nás v subtropickém pásmu, kde je střídání znamení
v ročních obdobích nejčitelnější, známe tyto únorové okamžiky, kdy vůně už
prosakují vzduch, který jako by se chvěl napětím před protržením blány jara.
Toto
období rodí mnoho vizí, ale díky nahromaděnému hladu, který se k těmto vizím
upíná, také mnoho fanatismu. Jako ikonoklast tíhne Vodnář k radikalismu a
kritickému hodnocení jsoucího. Vládne systemickým myšlením silně navázaným na
intuici a pohled do
budoucnosti, neboť s bořením starých pořádků
postupně hledá a ustavuje struktury nové. Tíhne k vizi celku, v jedinci probouzí
odosobněný náhled, ale tento stav je zároveň propojený s potřebou
individuality. S tímto jevem se často setkávají terapeuti. Zároveň s tím, jak jedinec rozpoznává smysl a
úlohu celku, začíná hledat a vymezovat svou úlohu v něm. Tím paradoxně posiluje
vědomí vlastní svébytnosti a nově konsteluje své hranice. Osobnost se individualizuje
a vymezuje v rámci celku.
Pro
Vodnáře jsou důležitá témata, která probleskují i dnešními debatami o nové
tváři světa. Na jedné straně menší komunity a decentralizace, na druhé prožitek
jedince jako součásti většího celku – po vrcholném stádiu individua přichází
touha po vědomém začlenění.
Ale
také podpora lokálních měn s lokálním zaměřením a vývojem – tedy postupné
rozvolnění jedné abstraktní hodnoty, která měří i nesouměřitelné, které však k
tomuto účelu zglajchšaltuje.
Zároveň
s příchodem ekonomické, politické, ekologické i sociální krize, která nese
všechny znaky krize přerostlého ega, se objevují hnutí typu New Age a různé
formy hledání nového náboženského kontextu, často spojené s pokusy začlenit do naší představy světa a vesmíru nové
teorie a objevy z oblasti přírodních i humanitních věd a nalézt přijatelnou
interpretaci společných rysů různých náboženských sdělení. Ve všech zmíněných
oblastech života člověk jakoby narážel na příliš úzké
předpoklady, které už dávno neodpovídají našim niterným potřebám ani tváři
života kolem nás.
Vodnář
protrhává to, co budovala léta pozemského času symbolizovaná Saturnem, nemilosrdně
boří trumfy času a rozlétá se do nového prostoru
a šíře (v astrologii je Vodnář spojován kupř. s technickou revolucí). Na tomto
rozhraní prožitého a virtuálního dochází ke srážce progresivního zaměření mysli
s hlubokou setrvačností a pomalostí emocí.
Slovo
má v našem prožívání často mnohem blíže ke znaku než k
významu. Pod neutuchajícím proudem vnucujících se informací, které do nás buší
i za zavřenými dveřmi domova, už nestíháme odečítat ze slov významy, ale jen
rychlostně přesunujeme známě znějící shluky pojmů do nachystaných škatulek.
Nestíháme prožívat, neboť musíme být neustále ve střehu. Ruku v ruce s tím
zjišťujeme, že tento způsob existence uvrhuje člověka do samoty, podezíravosti a úzkosti přerostlého vědomí, příliš
vzdáleného od světa instinktu, kde je však s největší pravděpodobností zakotven
také hluboký smiřující pocit spojení s vesmírným celkem. Emoce, vytlačené
do podřízeného postavení světu myšlení, jejž svou podstatou
nestíhají,
mlčí a pod povrchem hučí svůj varovný zpěv v podobě neustálého strachu,
nervozity a šířící se deprese. To, co dlouho spolupracovalo podle navyklých
vzorců, se odděluje a musí nalézt nový konsensus a způsoby koexistence.
Hlavní
osou působení tohoto dlouhého - víc než dvoutisíciletého - období se tedy zdá
být nalezení a přijetí ideje celku světa jako součásti vyššího systému,
organismu či příběhu, který dodá nový smysl
i obsah našemu každodennímu životu a vztahům.
V
naší představivosti, navyklé, že všechny úvahy míří přímou čarou
k řešení, budí
tento výčet dojem zbytečné abstraktní utopie nebo planého žvanění. Ale
Vodnářská vize je výzvou k přijetí přístupu, který nejen řeší,
ale dovede také čekat, až tušené cesty v nás dojdou k uskutečnění, k životu v živém
kontaktu s intuicí, v němž jsou role postaveny nikoliv tak, že „Bůh potřebuje člověka“ nebo „člověk potřebuje Boha“ (jak lapidárně vyjádřil pan Hauser v
komentáři Kristus ateista v Deníku Referendum dne 26. 2. 2010), ale že spolu v nitru
člověka kooperují a ve vzájemné
závislosti mění i svou podobu a tvar. Že cesta je cílem a růst také srůstáním s
okolím.
Vodnář
operuje v rovině systemického vidění světa i vesmíru jako neustále vzájemně se ovlivňujícího
a proměňujícího dění. A ukazuje, že když připustíme možnost, že to, co se děje,
se děje nejen naším přičiněním, ale je třeba spjaté s Prozřetelností a rytmem
chodu vesmíru, můžeme zasít zárodky pocitu, že „člověk na to není sám“ (ve
smyslu adresáta naší odpovědnosti i možností pomoci), jehož nepřítomnost je
jedním z klíčů k naší vypínavosti a ráda se převrací v pocit, že „jen na nás
závisí spása“.
Naše
totalitní, jedině kauzální, monoteistické vidění světa vytrhává věci z širších
souvislostí a vyhodnocuje „stav, v němž se nalézají“, v naší řeči
převládají podstatná jména a životy ztrácejí
příběhy. „Efekt motýlích křídel“, tedy zjištění, že spoléhání na změřitelné
položky vede v dlouhodobé predikci k omylu, neboť drobné komponenty nezahrnuté
do měření se spojí v mocný proud dění, který změní a třeba i převrátí směr, se
stává symbolem nových teorií ve vědě a přeneseným symbolem pro“dění“, které nám
mezi zdůrazňovanými „stavy“ uniká. Člověk naší civilizace má rostoucí tendenci dívat se na svůj život
nikoliv jako na dění, které se odehrává kolem jeho osoby a přetváří jej stejně
jako je on jeho tvůrcem, ale jako na sled událostí, který jej dovedl tam či onam. Dějinný pohled na svět, který budil dojem, že nás povede
cestou pokroku, se paradoxně stává brzdou, neboť svou identitu odvozujeme jen
ze svých dějin. A příběhy, kterým odpíráme svou účast, protože nejsou
„ověřené“, na nás mezitím doléhají v ekonomice, politice, v ekologii, vědě i v
nejhlubším soukromí.
Eón
Vodnáře nás vyzývá k uchopení vize světa, kde je člověk zároveň pastýřem i kusem stáda, stvořitelem i poslední součástí
systému, který mu dokonce ani nemusí být vždy plně srozumitelný, ale může mu
pomoci dosáhnout k víře ve smysl hluboko ukrytý v lůně našeho konání, k
motivující naději a pokoře odpovědné tvorby posílené pocitem, že naše
rozhodnutí není jen dílem musu bez tváře, jímž si vysloužíme mzdu rozkoše, ale
že na ně někdo nebo něco čeká a dále jej rozvíjí. K
nastoupení stádia vývoje člověka, jejž psycholog C. G. Jung nazval
individuačním procesem a mnohé mytologické a náboženské systémy zpodobují obrazem
umírajícího a nově se rodícího Boha. K novému obsazení starých archetypů, které
však v první fázi znamená čelit jejich
vyprázdnění.
Psáno
pro obtýdeník Tvar.
Žádné komentáře:
Okomentovat